SZCZEGÓŁY KURSU
Kurs przygotowuje do profesjonalnego wykonywania projektów aranżacji wnętrz w najbardziej rozpowszechnionym programie AutoCAD. Na szkoleniu zajmujemy się wyłącznie komputerowym wspomaganiem projektowania. Talent, wiedzę merytoryczną, znajomość stylów i umiejętność doboru kolorów - proszę przynieść ze sobą. Szkolenie przygotowuje do tego, aby jak najszybciej i samodzielnie rozpocząć projektowanie w pełnym zakresie wraz z wizualizacją. Projekt 2D, wraz ze wszystkimi branżami według opinii klientów jest trudniejszy niż 3D i wizualizacja. Jednocześnie AutoCAD jest najlepszym wyborem jeżeli chodzi o profesjonalną współpracę z branżystami. Dlatego też osiągając bardzo wysoki poziom umiejętności z zakresu 2D dzieli Państwa już bardzo niewiele do projektu 3D wraz z wizualizacją.
Trzy pierwsze dni szkolenia to dokładne zapoznanie się z programem, konieczną konfiguracją, poznaniem narzędzi jakimi w dalszej części będziemy się posługiwali. Od czwartego dnia skupiamy się na wykonaniu krok po kroku każdego etapu projektu. A, zatem zaczynamy od inwentaryzacji kiedy na podstawie szkiców, dokumentacji od dewelopera, własnych pomiarów wykonujemy pierwszy rzut. Dopiero widząc rozrysowany na planie projekt możemy określić, które ściany są konstrukcyjne, które działowe do ewentualnych wyburzeń. Warunkiem szybkiego wykonania inwentaryzacji jest znajomość wszystkich wymiarów.
Na podstawie rysunku inwentaryzacyjnego projektujemy układy funkcjonalne, które zostaną zaprezentowane klientowi. W tej części posługujemy się przygotowaną biblioteką, dzięki ten etap również wykonujemy szybko pozwalając skupić się bardziej na układzie funkcjonalnym niż posługiwaniu programem.
Dopiero kiedy klient wybierze i zaakceptuje układ funkcjonalny, warto przystąpić do kolejnych projektów, które wykonujemy: pomiar pól powierzchni, ilości płytek na ściany oraz wyburzenia i budowa nowych ścian. Te informacje pozwolą oszacować przyszłe koszty i dobór materiałów do budżetu inwestora. Dokładne projekty podłóg, sufitów i elektryki są kończą to kolejne rzuty w podziałce 1:50 jakie wykonujemy.
Kolejny etap to szczegóły które wykonujemy z większą dokładnością w podziałce 1:20. Są to rzuty wybranych pomieszczeń, kuchnia, łazienka wraz z widokami ścian, ułożeniem płytek ściennych, meblami i urządzeniami AGD w widokach.
Pracując w sposób systematyczny w każdej chwili i na każdym etapie możemy wykonać wydruk trzema kliknięciami, natomiast kiedy powstało już dużo rysunków przygotowujemy projekt służący publikowaniu całej naszej pracy. Jest to bardzo istotny element, gdyż praktycznie nigdy nie kończy się na jednym wydruku. A zatem kiedy już raz rzetelnie go przygotujemy następnie wprowadzimy korekty do projektu następny wydruk projektu nie będzie już od nas wymagał pracy.
Następnie budujemy trójwymiarowy model ścian, drzwi, okien, schodów. Pozostałe elementy wyposażenia znajdą Państwo całkowicie za darmo na stronach producentów, którym zależy na sprzedaży i promocji produktów w wizualizacjach. Dlatego też skupiamy się na tym jak wygodnie ustawić te elementy w naszym modelu wnętrza.
W AutoCADzie możemy wykonać bardzo dobre fotorealistycznej jakości renderingi. Pracować z obszerną biblioteką materiałów wbudowanych jak i tworzyć własne. Trójwymiarowe obiekty jakie otrzymujemy zwykle całkowicie za darmo od producentów wymagają dalszej obróbki. Np. jeżeli otrzymują Państwo trójwymiarową skórzaną sofę w pliku dwg, to powinni Państwo otrzymać również mapy bitowe (pliki jpg, tiff itp.) czyli tekstury (odpowiednio przygotowane zdjęcie materiału). Także poza bryłą skórzanej sofy będzie to tekstura skóry, drewna dla podłokietników i chromu dla okuć, ponadto sofa może zostać wykonana w różnych wybarwieniach skóry, drewna ale także alternatywnych materiałów czyli tkanin zamiast skóry. To Państwa zadaniem będzie dalsze opracowanie obiektu oraz jego oświetlenie i tego uczy ten kurs.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Konfiguracja programu
- Ustawienie przestrzeni roboczej
- Ustawienia użytkownika
- Konfiguracja pomocy rysunkowych
2. Podstawowe operacje
- Wybór, przywracanie i zakończenie polecenia
- Metody wyboru obiektów
- Wymazywanie obiektów
- Cofanie i korekta operacji
- Uzyskiwanie pomocy
3. Techniki rysunkowe
- Lokalizacja względem obiektu
- Śledzenie Biegunowe
- Współrzędne kartezjańskie i biegunowe
4. Przybory do rysowania
- Linia
- Linia podwójna
- Polilinia
- Prostokąty
- Wieloboki
- Okręgi
- Łuki
- Elipsy
- Chmurki
- Splajny
- Obwiednie
- Regiony
- Zamknięte polilinie
- Kreskowania podłóg i przekrojów
5. Obiekty opisowe i wydruk
- Przestrzeń modelu
- Przestrzeń papieru
- Skala opisowa
- Zasady stosowania kolorów
6. Pomiary
- Pomiary odległości
- Pomiary pól powierzchni
- Określenie jednostki projektu
7. Modyfikacja obiektów
- Kopiowanie
- Przesuwanie
- Obracanie
- Odbicie lustrzane
- Skalowanie
- Rozciąganie
- Odsuwanie
- Szyk prostokątny, biegunowy, wzdłuż ścieżki
- Ucinanie i wydłużanie obiektów
- Fazowanie i zaokrąglanie obiektów
- Rozbijanie, przerywanie, przedłużanie
8. Ćwiczenia utrwalające
- Rysowanie i pomiary
- Modyfikacje obiektów
- Praca z projektem i jego bezpieczna modyfikacja
- Praca z Blokami i Warstwami
9. Style projektu
- Style tekstu
- Style wymiarowania
- Style wielolinii odniesienia
- Style tabeli
10. Parametry projektu
- Zasady używania jednostek
- Skala wydruku a jednostka projektu
- Obiekty opisowe
11. Tworzenie szablonu projektu
- Ustawienie parametrów rysunku
- Zasady tworzenia warstw i ich parametrów
- Stosowanie stylów
- Projektowanie układu wydruku z metryką
- Zapisywanie i używanie szablonu
12. Projekt podsumowujący
- Rozpoczęcie projektu na bazie szablonu
- Wykonanie projektu
- Stosowanie norm branżowych
- Wydruk projektu do PDF
13. Przygotowanie zaawansowanego szablonu
- Wspólna metryka dla projektu
- Uwagi ogólne
- Wspólne warstwy
- Jednolity arkusz wydruku
14. Rzut stanu istniejącego
- Podział na ściany konstrukcyjne i działowe
- Wymiarowanie projektu
15. Układ funkcjonalny
- Zmiana układu ścian
- Układ funkcjonalny mebli
- Układy wydruku
16. Obmiar
- Obliczenia pól powierzchni podłóg
- Długości listw przypodłogowych
17. Publikowanie projektu
18. Projektowanie podłóg
- Rozplanowanie płytek podłogowych
- Rzeczywisty rozmiar płytek
- Wymiarowanie płytek
- Definiowanie początku układania płytek
19. Wyburzenia
- Zaznaczenie ścian do wybudowania
- Zaznaczenie ścian do wyburzenia
- Wymiarowanie
- Legenda
20. Projekt osprzętu elektrycznego
- Naniesienie oświetlenia
- Włączniki z opisem
- Gniazda elektryczne
21. Publikowanie projektu
- Aranżacja ogólna
- Inwentaryzacja
- Wyburzenia
- Układ funkcjonalny ścian
- Układ funkcjonalny ścian z meblami
- Podłogi
- Elektryka
22. Łazienka w skali 1:20
- Rzut w skali 1:20
- Widoki ścian z płytkami
- Widoki ścian z płytkami i meblami
- Wymiarowanie
23. Kuchnia w skali 1:20
- Rzut w skali 1:20
- Widoki ścian z meblami
- Wymiarowanie
24. Publikowanie projektu
- Kompleksowy projekt Łazienki
- Kompleksowy projekt kuchni
25. Sterowanie widokiem 3D
- Widoki i układy współrzędnych
- Widok równoległy i perspektywa
- Style wizualne
- Materiały i tekstury
26. Bryły predefiniowane
- Kostka
- Klin
- Walec
- Sfera
- Stożek
- Ostrosłup
- Torus
- Polibryła
27. Operacje w przestrzeni 3D
- Przesunięcie 3D
- Szyk 3D
- Obrót 3D
- Lustro 3D
- Dopasowanie
- Dopasowanie 3D
28. Zasady stosowania operacji 2D w przestrzeni 3D
- Fazowanie
- Zaokrąglanie
- Lustro
- Przesuń
- Obróć
29. Tworzenie brył z obiektów 2D
- Wyciąganie do brył
- Przekręcanie
- Skręcanie, skalowanie
30. Przekroje 2D
31. Edycja brył
- Suma, różnica, część wspólna bryły
- Wyciąganie, przesuwanie, usuwanie, obracanie, zwężanie i kopiowanie powierzchni
- Zmiana kolorystyki powierzchni
- Rozdzielanie brył
- Powłoki, Bryły cienkościenne
- Fazowanie i zaokrąglanie krawędzi brył
32. Modelowanie i edycja brył
- Elementy 3D
- Elementy architektonieczne: Dach, Schody
- Dom 3D
33. Metody przypisywania materiałów do brył
34. Wyświetlanie materiałów
35. Materiały
- Tworzenie nowych materiałów z prototypów
- Sterowanie wielkością materiału
- Metody dopasowania materiału do obiektu
36. Zaawansowane materiały
- Tworzenie materiałów z map bitowych, własnej dokumentacji zdjęciowej tekstur
- Wpływu otoczenia na materiał
- Materiały ażurowe
- Płytki z fugą
- Szachownice
37. Oświetlanie projektu
- Stosowanie światła słonecznego
- Światło punktowe
- Światło reflektorowe
38. Rendering
- Środowisko renderowania
- Określenie czasu renederowania
- Określenie jakości renderowania
39. Wizualizacja oświetlonych schodów
- Materiały
- Światła
- Cienie
- Wizualizacja
40. Łazienka
- Płytki z fugą
- Lustro
- Światła
- Cienie
- Wizualizacja
41. Rendering wnętrza
- Płytki z fugą
- Lustro
- Światła
- Cienie
- Wizualizacja
42. Struktura pliku
- Archiwizacja projektu
- Przenoszenie projektu między komputerami